Obs. Betaversjon

Om elbilkalkulatoren

Produksjonsutslipp

Per d.d. er det svert vanskelig å finne sammenlignbare data for klimagassutslipp fra bilproduksjon. Ulike produsenter tilgjengeliggjør ulik data, og der vi har funnet tall har vi ikke kunnet verifisere at metodikken som ligger til grunn er den samme på tvers av produsentene. Tallene vi bruker er derfor basert på en forenklet modell til å beregne produksjonsutslipp med utgangspunkt i bilens vekt, basert på artikkelen til Linda Ager-Wick Ellingsen et al., The size and range effect: lifecycle greenhouse gas emissions of electric vehicles.

Forfatterne modellerer i artikkelen 4 vektklasser av fossilbiler og elektriske biler, og med utgangspunkt i tabellene S4, S7 og S10 i datagrunnlaget deres kom vi fram til tonn C02 per tonn bil som en funksjon av bilens vekt for henholdsvis fossilbiler og elektriske biler.

Her bør det nevnes at artikkelen kun ser på personbiler, samtidig som forfatterne slår fast at størrelse og vekt har betydelig innvirkning på den relative betydningen av produksjonsutslipp. Ved å ekstrapolere dataene og anvende dem på biltyper som faller utenfor omfanget til den opprinnelige artikkelen innfører vi derfor stor usikkerhet, ihvertfall når det kommer til absolutte tall. Ettersom vi benytter samme metodikk på tvers av bilene mener vi likevel at estimatene er gode nok til å kunne si noe om relative forskjeller mellom ulike biler.

Utslipp under bruk

For nyere fossilbiler baserer vi oss på produsentens oppgitte WLTP-tall, hentet fra Statens Vegvesen, nærmere bestemt CO2-kombinert, som gir det beste tilgjengelige estimatet av utslipp ved blandet kjøring. Der dette ikke er tilgjengelig bruker vi CO2 utslipp ved blandet kjøring som baserer seg på den utdaterte NEDC testmetodikken.

For elbiler er det direkte utslippet av miljøgasser fra kjøring lik null. Til gjengjeld er det potensielt betydelige utslipp forbundet med produksjonen av elektrisiteten bilen lades med, avhengig av energimiksen i det aktuelle markedet. Noregs vassdrags- og energidirektorat oppgir det gjennomsnittlige klimagassutslippet knyttet til bruk av strøm beregnet til å være 15g CO2-ekvivalenter per kilowattime. I kombinasjon med energiforbrukstall for den enkelte bilen kan vi dermed estimere reelle utslipp forbundet kjøring.

For nyere elbiler kan vi igjen basere oss på produsentens oppgitte WLTP-tall hentet fra Statens Vegvesen, nærmere bestemt el-energiforbruk, oppgitt som wattimer per kilometer. Der det ikke er tilgjengelig har vi beregnet forbruket med utgangspunkt i modellen som brukes av Linda Ager-Wick Ellingsen et al., i artikkelen The size and range effect: lifecycle greenhouse gas emissions of electric vehicles. Ved hjelp av bilens vekt, hentet fra Statens Vegvesen, samt artikkelens beregninger av energiforbruk i wattimer per kilo avhengig av bilens vektklasse, anslår vi energiforbruket per kilometer.

Drivstoffkostnader

Drivstoffkostnader er regnet ut ved å bruke bilens forbruk ganget med kjørelengde og pris på drivstoff. Forbruk for fossilbiler henter vi ut fra Statens Vegvesen. For elbiler henter vi strømforbruk fra Statens Vegvesen eller regner ut på samme måte som for utslipp i bruk. Hybridbiler er foreløpig ikke støttet.

Lifecycle Analysis

For å sikre at funnene våre er konsekvente har vi valgt å ikke bruke VW sine egne LCA-rapporter som grunnlag for utregningene. Til gjengjeld er nok disse rapportene mer nøyaktige og utfyllende enn det vi har kommet fram til i våre forenklede modeller, og de vedlegges derfor på denne siden.